onsdag 7. mai 2014

For, jeg elsker jo dette landet

200 års jubileum!
En grunnlov.
En uavhengighetserklæring.
Et folk.
En nasjon blir stiftet.
Det er undertegnet.
Det er bestemt.
Det er loven.
Loven gir oss frihet.
Loven gir oss rettigheter.
Loven passer på oss.
Den beskytter oss.
Den hjelper oss
Å bygge samfunn.
Samfunnskunnskap,
kunnskap om hvordan vi lever sammen.
Å leve sammen.
Å leve.
Vi lever nå
til døden skiller oss ad.
Å bli utvist.
Utstøtt.
Ut.
Eksklusivitet.
Elitesamfunn.
Elitesamfunnskunnskap,
kunnskap om hvordan vi stenger andre ute.
Min, mitt, mine.
Min lov.
Mitt land.
Mine landsmenn.
Løven holder øksen i hånden.
Den er klar til kamp.
Den kutter bånd.
Familiebånd.
Familie…
Familien er historie.
Historie.
Tid.
Telefontid.
Tidsforskjell.
Når passer det for deg?
Å ja, ungene har kanskje lagt seg.
Men vi kan jo ikke gi oss.
Vi prøver i morgen.
Skal vi «skypes» på syttende mai?
Ja, det gjør vi.
Kanskje du kan rette kameraet mot TV skjermen,
så får jeg sett toget på Karl Johan.  
Karl Johan.
En svenske.
Svensker.
Nordmenn.
Hva er jeg?
Hvem er jeg?
En eks-nordmann?
En eksil-nordmann?
Nei, jeg elsker jo dette landet.
Jeg er en landsmann.
Furet og værbitt gir godt grep.
Jeg slipper ikke taket så lett.
Jeg fatter nytt mot.
Mot morgendagens Norge.
Med de tusen hjem.
Hva gjør det vel med tusen og ett
hjem til?
Et hjem til meg.
Et hjem til oss.
En drøm.
En fin drøm på vår jord.
Ja, hårde tider har vi døyet,
ble til sist forstøtt,
men kanskje
frihet blir oss født?
En drøm.
For, jeg elsker jo dette landet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar